Výkon budoucnosti je nadosah – s výjimečnou technologií, špičkovou výdrží, hyperrychlým nabíjením a vysoce emotivním designem. Studie vozu CONCEPT AMG GT XX představuje průkopnický technologický program, který působivým způsobem naznačuje podobu budoucího, sériově vyráběného čtyřdveřového sportovního vozu Mercedes-AMG.
Se třemi elektromotory s axiálním magnetickým tokem a od základu nově vyvinutým vysoce výkonným trakčním akumulátorem představuje značka z Affalterbachu revoluční konstrukci pohonu, který přináší zcela novou dimenzi jízdních výkonů. Koncept zahrnuje množství technických řešení určených pro použití i v dalších sériových modelech založených na platformě AMG Electric Architecture (AMG.EA) pro vysoce výkonné vozy.
V téměř šedesátileté historii značky Mercedes-Benz vyrábějící výkonné a sportovní vozy bylo pohonné ústrojí vždy srdcem vozu. Tým v Affalterbachu na tuto tradici navazuje s modelem CONCEPT AMG GT XX, který představuje revoluční technologii pohonu v podobě inovativního elektromotoru s axiálním magnetickým tokem.
Jeho technologický základ původně vyvinula britská společnost YASA, která se specializuje na elektromotory a je stoprocentní dceřinou společnosti Mercedes-Benz AG. Pro použití v modelu CONCEPT AMG GT XX a následně pro sériovou výrobu byla tato konstrukce posunuta na zcela novou výkonnostní úroveň díky spolupráci společnosti Mercedes-AMG a technologických expertů ze společnosti YASA.
Specialisté na výkonné jednotky z Affalterbachu také vyvinuli software pro nastavení provozních podmínek tak, aby se optimálně využil vysoký výkon motorů v kombinaci s dalšími technickými komponenty. Inovativní elektromotory poskytují vysoký výkon v mimořádně kompaktním provedení a do sériové výroby u značky Mercedes-AMG vstoupí v roce 2026.
Díky maximálnímu výkonu přes 1 000 kW může CONCEPT AMG GT XX dosáhnout nejvyšší rychlosti překračující hranici 360 km/h. V kombinaci s novým, vysoce výkonným trakčním akumulátorem dosahují tři elektromotory s axiálním magnetickým tokem zcela nové úrovně, zejména pokud jde o trvalý výkon. Díky tomu lze studii vozu CONCEPT AMG GT XX opakovaně používat až na hranicích jejích možností a nabídnout novou úroveň nepřetržitého výkonu, která byla ve světě elektromobility – až dosud – prakticky nemyslitelná.
Akumulátor zůstává v optimálním teplotním rozmezí i během intenzivní jízdy, což umožňuje zajistit nejen špičkové výkony na silnici, ale také extrémně rychlé nabíjení. Koncepční vozidlo dokáže za přibližně 5 minut dobít energii na dojezd přibližně 400 kilometrů (dle WLTP[1]), což zhruba odpovídá vzdálenosti z Affalterbachu do Spa-Francorchamps. Po ukončení nabíjení může automobil okamžitě opět poskytnout plný výkon – to je naprosto bezprecedentní schopnost.
Elektromotory s axiálním magnetickým tokem mají mnoho výhod: jsou výrazně kompaktnější, lehčí a především výkonnější než běžné (radiální) elektromotory. Měrný výkon, hmotnost a prostorové nároky jsou u axiálních jednotek přibližně třikrát lepší než u konvenčních elektromotorů. Tyto inovativní motory jsou tedy přibližně o dvě třetiny lehčí a zabírají jen třetinu prostoru. Tato kompaktní konstrukce motoru tak nabízí větší volnost, pokud jde o umístění pohonného ústrojí. V porovnání s konvenčními elektromotory poskytuje inovativní pohon výrazně vyšší trvalý výkon a točivý moment. To se promítá do nejvyšší úrovně výkonu, který lze vyvinout s vysokou frekvencí neustálých opakování.
V axiálním motoru probíhá elektromagnetický tok rovnoběžně s osou otáčení motoru. V běžném elektromotoru naopak probíhá kolmo k ose otáčení. V axiálním motoru mají hlavní součásti tvar tenkých disků. Dva rotory jsou umístěny zleva a zprava vedle statoru. Takové uspořádání statoru a rotorů umožňuje optimální přenos výkonu na rotory prostřednictvím elektrického pole generovaného statorem.
Tyto inovativní elektromotory má CONCEPT AMG GT XX celkem tři, což zaručuje vynikající výkon celého systému. Jejich maximální výkon je více než 1 000 kW (přes 1 360 k). Motory jsou sdruženy do dvou vysoce výkonných elektrických pohonných jednotek (HP.EDU) – jedna je vpředu a druhá vzadu. Zadní jednotka HP.EDU má dva axiální motory, každý s kompaktní planetovou převodovkou a výkonovou elektronikou společně v jedné skříni. Motory a převody jsou chlazeny olejem. Pro ještě větší úsporu místa jsou v jednotce HP.EDU hydraulická čerpadla s řídicí jednotkou a filtry. Dvě výkonové elektroniky (na každý motor jedna) jsou chlazeny vodou. Vlastnosti materiálu z karbidu křemíku nabízejí řadu výhod pro náročné aplikace vyžadující vysoké napětí, proud, teploty a značnou tepelnou vodivost.
Přední HP.EDU se skládá z jednoho axiálního motoru, převodovky s čelním ozubením a výkonovou elektronikou. Přední elektrický pohon funguje pouze jako pomocný motor neboli booster. Aktivuje se jen tehdy, když je na předních kolech vyžadován dodatečný výkon nebo trakce. Když přední elektromotor není potřeba, odpojí jej odpojovací jednotka (DCU). Při akceleraci a rekuperaci jej jednotka DCU zapojuje pro dosažení optimálního výkonu. Při ustálené jízdě, nízkém zatížení a „plachtění“ motor opět odpojí, čímž se sníží zbytečné ztráty a zvýší účinnost.