Sociální sítě
Nahoru

SUV Vitara a S-Cross s novými motory

Nová generace motoru 1,4 BoosterJet nyní přichází v modelech Suzuki Vitara a S-Cross standardně s mild-hybridním pohonem. Díky výkonné 48V soustavě dosahují obě SUV značky Suzuki výrazně nižší spotřeby paliva, ve městě až o 1,7 l/100 km, a to při zachování ostatních parametrů na stávající úrovni.

Zcela nový motor 1,4 BoosterJet představuje pro značku Suzuki start nové éry. Pohonná jednotka K14D sdílí se svým předchůdcem typu K14C jen několik základních rysů: počet čtyř válců, vrtání 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývající objem 1373 cm3. Vše ostatní je nové nebo prošlo důkladnou modernizací. Inovace jsou tak rozsáhlé, že nový je blok i hlava motoru, ale také klikový mechanismus a mnoho dalších částí motoru.

Hlavní novinkou je však přidání výkonného elektromotoru, který se spalovacím motorem spolupracuje v pěti různých režimech a společně tvoří hybridní pohon. Elektromotor o výkonu 10 kW slouží jako generátor elektrické energie.

Podstatou hybridního pohonu je uložení energie, která by jinak přišla nazmar, pro budoucí užití. Dochází k tomu vždy, když řidič uvolní plynový pedál: elektromotor začne přibrzďovat spalovací motor a tím dobíjet baterii. Brzdění motorem je díky tomu výraznější a v běžných klesáních odpadá nutnost brzdit provozními brzdami, případně je snížena na minimum.

Takto získanou energii hybridní systém zužitkuje při zrychlování. Při mírnějším stlačení plynového pedálu se aktivuje funkce podpory při akceleraci (torque boost). Elektromotor zahladí takzvaný turboefekt a postará se o plynulejší a výraznější reakci na sešlápnutí pedálu. Při prudším stlačení plynového pedálu se elektromotor zapojí naplno. Elektrické navýšení točivého momentu (torque-fill control) zvyšuje celkový točivý moment pohonného systému až o 53 Nm, hybridní pohon je tak schopen dosahovat v nízkých a středních otáčkách lepších parametrů než samotný spalovací motor.

Hybridní systém v Suzuki Vitara a S-Cross tak snižuje zátěž spalovacího motoru a společně s tím i jeho spotřebu. Vedle toho ale šetří palivo i dalšími způsoby. Elektrické udržování volnoběhu umožňuje odpojit přívod paliva kdykoliv po vyšlápnutí spojky. Udržování volnoběžných otáček za běžných okolností vyžaduje určitou dávku paliva, která neslouží k pohonu auta, ale jen k udržování motoru v běhu. S novou funkcí hybridního pohonu využívá elektromotor energii nashromážděnou při zpomalování. Při zařazení rychlosti se přívod paliva do vstřikování okamžitě obnoví a řidič může normálně pokračovat v jízdě.

Pokud naopak řidič před zastavením spojku uvolní a rychlost jízdy klesne pod zhruba 15 km/h (odpovídá otáčkám volnoběhu na dvojku), motor se automaticky vypne a naskočí až s opětovným vyšlápnutím spojky a zařazením převodu. Při stání na místě dokáže lithium-iontová baterie napájet všechny elektrické systémy ve voze po dobu nejméně několika minut bez nutnosti nastartovat spalovací motor.

Vyšší efektivita hybridního systému je dána nejen vysokým výkonem pomocného elektromotoru, ale také vyšším napětím. Dosud nabízené varianty hybridního systému v modelech Ignis a Swift pracují s napětím 12 V – stejné napětí jako ve zbytku elektroinstalace klade menší nároky na složitost systému, což u kompaktního městského auta znamená dvě důležité výhody: nízkou hmotnost a nízké výrobní náklady. Pro modely SUV Suzuki přikročilo ke zvýšení napětí hybridní soustavy na 48 V. Díky tomu systém hospodaří s většími toky energie, elektromotor má větší brzdný účinek a baterie může mít až desetkrát vyšší kapacitu.

Více z rubriky Auta

  • Ovládněte terén s novým Polarisem

    Skvělá obratnost v terénu a nekonečný komfort. Polaris představuje svůj zbrusu nový, 60 palců široký stroj RZR Trail S 1000 Premium...

    Marek Zelený15.1.2021
  • Nová Aprilia RS 660 přijíždí na český trh

    Značka Aprilia otevírá novou éru. Zrodila se nová generace lehkých a výkonných motocyklů, postavená na zcela nových technických základech a definovaná...

    Marek Zelený2.12.2020
  • Auta už bude navrhovat i neurobiolog

    Do projektování aut už zasahuje i obor neurobiologie. Vozy budou reagovat na náladu řidiče a budou připomínat spíš útulnou kavárnu s...

    Marek Zelený10.11.2020
  • Volvo má nový domov

    Nový autosalon Auto Průhonice otevřený u dálnice D1 na exitu 8 je největší a multifunkční centrum pro volvisty v ČR. Nejmodernější...

    Jan Pešek30.10.2020
  • Showroomy Lexus z pohodlí domova

    Jen pomocí jediného kliknutí se mohou zákazníci podívat do showroomu Lexus, prohlédnout si vozy do všech detailů nebo si domluvit schůzku...

    Jan Pešek23.10.2020
  • Jakub Vágner je novým ambasadorem českého Fordu

    Automobilka Ford zahájila spolupráci se známým rybářem, cestovatelem, dobrodruhem a spisovatelem Jakubem Vágnerem. Ten se stal jejím ambasadorem pro oblast užitkových...

    Jan Pešek1.10.2020
  • Jak se žije v “Tatře“ posádce Tatry kolem světa 2?

    TATRA KOLEM SVĚTA, ojedinělá výprava, která navázala na projekt z konce 80. let, musela být po půl roce cesty přerušena. Překážky...

    Marek Zelený24.9.2020
  • Suzuki rozšiřuje svoji nabídku zcela novým směrem

    K široké paletě SUV, crossoverů a kompaktních vozů se přidává Suzuki všestranné kombi Swace poháněné pokročilým full-hybridním pohonem. Swace je po...

    Marek Zelený15.9.2020
  • 10 specialit vylepšeného Lexus LC Coupe

    Model LC Coupe se řadí k nejpozoruhodnějším a nejpokrokovějším vozům, jaké kdy Lexus vyrobil. Je to mistrovský kousek moderního automobilového designu....

    Jan Pešek15.9.2020
Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.