Sociální sítě
Nahoru

Nevšední investice: Sběratelské kovové modely

Lukáš Petrovický, vedoucí závodu KADEN a zároveň sběratel kovových modelů, prozradil taje stojící za nevšedním koníčkem s investičním přesahem.

Pracujete ve společnosti KADEN, která se specializuje na výrobu kovových modelů aut. Sbíráte jen modely aut nebo se váš koníček rozrostl také o další sběratelské předměty, jako jsou historické vozy, obrazy, hodinky, nože či alkohol?

Od útlého dětství jsem shromažďoval veškeré hračky a modely firmy KADEN. V jejich sbírání jsem pokračoval i v dospělosti, a to nejen proto, že většina nových modelů je produktem naší společné práce v KADENu. Jde zároveň i můj vlastní nápad a design modelu. Posledních 16 let se věnuji ale také sbírání a renovování starých anglických vozů MINI, pro které pořádám každoročně sraz a organizuji společné akce v rámci komunity sběratelů MINI. Mým dlouholetým snem je dostat výrobu modelů vozů MINI do našeho výrobního programu.

V Čechách probíhá několik výstav pro sběratele, účastníte se jich?

Aktuálně už ne tolik jako dříve, nicméně věřím, že se brzy naše společnost opět na nějaké podobné akci budeme prezentovat. Plánujeme také pořádání akcí pro sběratele přímo u nás ve výrobě, protože jim chceme ukázat, jaká práce se ukrývá za kompletní výrobou jednoho modelu.

Jaké jsou nejzajímavější modely, které KADEN vyrábí?

Rozhodně jsou to sběratelské modely vozů TATRA v měřítku 1:43. Aktuálně chystáme velmi pestrou novou řadu druhů a modelů. Konkrétní výrobky si ale necháváme jako překvapení a vše odhalujeme postupně na FB profilu KADEN. Málo lidí ví, že naše továrna dlouhá léta vyráběla pro holandskou firmu Tekno velmi precizní sběratelské modely nákladních automobilů. Za deset let jsme přesáhli objem 200 000 vyrobených kusů, což je na naši podhorskou továrnu úctyhodné číslo. Dále jsme vyráběli například pro slavnou německou firmu Revell. Všechny její nové kovové modely aut v měřítku 1:18 pochází právě od nás. Stejně tak při výrobě modelů Škoda jsme se dostali až na Tour de France. Ve spolupráci s francouzskou modelářskou firmou Norev, která dodávala postavičku cyklisty závodníka, jsme připravili speciální doprovodné Škoda auto. Máme za sebou i spoustu dalších zajímavých projektů jako třeba zlacené a stříbřené modely pro firmu Scania, která je darovala svým zaměstnancům po 20 a 40 odpracovaných letech.

Jak dlouhá je cesta od nápadu k výrobě hotového modelu?

Toto se může hodně lišit podle zadání projektu, očekávaného výsledku, dostupnosti dat pro výrobu a celkové dohody. Ale obecně se nejedná o nijak krátký čas. Pokud se úplně nový model podaří vyrobit od návrhu po finální zabalený produkt do půl roku, bere se to jako opravdu skvělý výsledek. Běžná je až roční lhůta.

O jaké modely je mezi českými sběrateli největší zájem?

Bezkonkurenčně o jakékoli modely techniky vyrobené v České Republice, respektive bývalém Československu.

Jaký je nejcennější model vaší sbírky? Lze vyčíslit její hodnotu?

Nemám ve sbírce žádný model, který by svojí peněžní hodnotou nějak vyčníval. Za každým modelem své sbírky vidím ale nějaký příběh, nějakou práci a něco speciálního co se během jeho výroby řešilo. Takže některé moje modely jsou možná pro ostatní sběratele fádní, ale pro mě je za každým takovým modelem konkrétní příběh jeho vzniku. Tím pádem pro mě mají svým způsobem nevyčíslitelnou hodnotu.

Kde se takové věci draží? Existuje nějaký aukční rekord?

Dnešní nejběžnější způsob je online prostředí. Modely jsou součástí snad každého portálu, který jakkoli řeší staré věci, starožitnosti a v návaznosti modely. Určitě existují rekordy, osobně vím o malém autíčku Hot Wheels, která pocházelo z prototypové série a jeho cena se vyšplhala přes jeden milion korun. Přitom jeho běžná cena produkční série nedosahuje ani sta korun.

Existuje komunita? Schází se? Jak se do ní dostat?

Ano, existuje a podle mne je v České Republice tato komunita velmi silná, vedle Německa asi největší v Evropě. Dnes se díky internetu, Facebooku a různým online portálům do takovéto komunity dá dostat velmi jednoduše. Pokud má někdo zájem o modely KADEN, aktuální i historické, na Facebooku existuje dokonce několik stránek a komunit věnujících se pouze a jen modelům KADEN z celé jejich historie.

Více z rubriky Auta

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.
  • Villa Journal
    Villa journal je jediný časopis zaměřený na rezidenční bydlení a orientuje se na špičkové realizace, moderní architekturu a nadstandardní služby z této oblasti.