Sociální sítě
Nahoru

Kryptoměny a luxusní značky – vstupujeme do nové éry obchodu s luxusním zbožím?

Kryptoměnám se za posledních několik let podařilo napravit svoji reputaci a získat na svoji stranu mj. i nejbohatšího muže planety Elona Muska. Není tedy divu, že o ně mají zájem velké společnosti, a to nejen z technologického či finančního odvětví. Naopak by si k nim mohl najít cestu i módní průmysl, který by nejen jim, ale i blockchainu mohl dát úplně nový rozměr.

Módní průmysl na cestě za akceptací kryptoměn

Bitcoin a kryptoměny obecně se dlouhou dobu potýkaly s velkou nedůvěrou ze strany veřejnosti, která byla přesvědčena o jejich napojení na zločinecké organizace a černý trh. To se však s postupem času změnilo a reputaci kryptoměn se podařilo částečně napravit četnými regulacemi. O všem svědčí i nedávný růst ceny Bitcoinu, který poprvé překročil hranici 58 000 dolarů a zvýšil tak svojí tržní kapitalizaci z loňských 178 miliard dolarů na více než 1 bilion dolarů.

V návaznosti na to se o kryptoměny začaly zajímat velké společnosti jako je Mastercard, Visa či PayPal. Teď by ale na řadu mohly přijít i známé značky ze světa luxusu, z nichž již některé v minulosti s kryptoměnami experimentovaly. Jedněmi z nich jsou výrobci luxusních hodinek Franck Muller a Hublot, kteří vybrané modely hodinek nabízeli pouze výměnou za Bitcoin. Co je to ten Bitcoin a jak vůbec vznikl? Chcete se o něm dozvědět více? Přečtěte si tento článek.

Podle generálního ředitele Hublotu byl tento projekt úspěšný, přičemž se společnosti podařilo prodat celkem 210 kousků z limitované edice. Společnost chce v akceptaci kryptoměn pokračovat v následujících letech a nabídnout možnost platby pomocí nich ve svém e-boutique. Z některých průzkumů vyplývá, že uživatelé kryptoměn často utrácí mnohem více než běžní zákazníci. Společnosti by tak mohly získat na svoji stranu mnohem více zákazníků, a navíc ušetřit náklady na zpracování online plateb.

Kryptoměny jako odměna za nákup

Kryptoměny je možné využít i jako odměny zákazníkům namísto věrnostních bodů či cashbacků. Touto cestou se vydala například společnost Lolli, která od roku 2018 nabízí svým uživatelům 7,5 % odměnu z nákupu u jejích partnerů v podobě bitcoinů. Společnost v současnosti spolupracuje s více než 1 000 obchodů včetně značek jako je Nike, Sephora, Ulta, Bloomingdale’s či Saks. Podobným úspěchem se může pochlubit i společnost Plutus, která svým 25 000 uživatelů nabízí 10 % odměnu z ceny nákupu opět v bitcoinech. Nevíte, co jsou to kryptoměny a jak fungují? Vše se můžete dovědět zde.

NFT neboli kryptoměny pro sběratele

Módní průmysl by se mohl zaměřit nejen na běžné kryptoměny jako je již zmíněný Bitcoin, ale i takzvané NFT neboli nenahraditelné tokeny. Ty jsou již v současnosti využívány k prodeji prakticky čehokoli, co je možné převést do digitální podoby skrze blockchain. S prodejem jednotlivých NFT tokenů získává jejich majitel jedinečná vlastnická práva, která potvrzují, že právě on vlastní daný originál.

V minulém roce překonal celkový prodej NFT 100 milionů dolarů a jinak by tomu nemělo být ani v tomto roce. Například společnost Nike využívá NFT tokeny k tvorbě a prodeji digitální obuvi a Louis Vuitton pomocí nich kontroluje původ svého luxusního zboží. Tuto technologii by mohly společnosti využívat i v prostředí takzvané metaverse, kde spolu uživatelé vzájemně komunikují skrze avatary.

Ve hře jsou i „značkové“ kryptoměny

Jedním z posledních trendů je výroba vlastních kryptoměn, pomocí kterých mohou uživatelé získávat přístup k vybraným produktům či službám. Průkopníkem v prodeji vlastních kryptoměn, respektive tokenů je i americký raper JVCKJ, jehož fanoušci po koupi kryptoměny s názvem $PSTL získají exkluzivní přístup k předobjednávkám jeho nového EP a kolekce oblečení.

Jeho nápad se stal poměrně úspěšným a jen během 24 hodin kryptoměnu nakoupilo 30 000 lidí. Stejným směrem by se mohly vydat i společnosti s luxusním zbožím a nabídnout svým věrným zákazníkům své vlastní tokeny. Uživatelé by je mohli využívat jako investici, která by jim při růstu ceny daných kryptoměn mohla přinést nemalé zisky.

Nepochybně se můžeme těšit na propojení obou těchto světů a v budoucnu možná úplnou akceptaci kryptoměn nejen v módním průmyslu. V současnosti je zde však stále mnoho rizik, se kterými musí jak společnosti, tak i uživatelé počítat. Vysoká volatilita a hrozba kyberútoků stále nedovoluje kryptoměnám stát se běžnou platební metodou. Ani to ale společnostem nebrání v tom najít si k nim cestu a posunout módní průmysl zase o kousek dál.

 

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Móda

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.