Sociální sítě
Nahoru
reklama

Pneumatiky citelně ovlivňují komfortnost vozu

Nový vůz si zpravidla kupujeme proto, že očekáváme vyšší bezpečnost, spolehlivost nebo míru jízdního komfortu. Právě kvůli dobrému pocitu z jízdy spousta kupujících řeší odhlučnění kabiny nebo kvalitu materiálů na palubě. Na co se často zapomíná, to jsou pneumatiky.

Přitom právě obutí auta je tím, co má značný vliv na pocit z užívání vozidla. A nejde jen o brzdnou dráhu, ovladatelnost vozu na suché či mokré vozovce nebo ovlivnění spotřeby pohonných hmot. Volba obutí se totiž projeví i na míře akustického komfortu i pohodlí celého vozu.

Hluk nebo ticho?

Přímo na štítku, kterým musí všichni výrobci v Evropské unii povinně pneumatiky označit, najdete i informaci o hlučnosti. U patřičného piktogramu najdete písmo A, B nebo C. A značí tišší pneumatiky, C ty hlučnější. Výrobci přitom nad rámec této povinnosti často uvádějí i hodnotu přímo v decibelech.

Pro nějaké hlubší porovnání je ale třeba i hlubších znalostí. V první řadě je důležité vědět, že hluk při pohybu obutého kola způsobují především tři fenomény: údery bloků dezénu o vozovku, prokluzování vzduchu drážkami dezénu a vlnění dezénu během kontaktu s vozovkou a po odpojení od ní.

Z výše uvedeného je jasné, že právě dezén, jeho výška a rozmístění drážek mají na hlučnost pneumatiky zásadní vliv. Znatelně hůře jsou na tom pak zimní pneumatiky. To nakonec zná každý, kdo na podzim přezuje. Hlubší a hrubší vzorek prostě udělá svoje.

Nízkoprofilové peklo

V oblasti obutí vozu se už hezkou řádku letou přetahují o vliv designéři a inženýři ladící podvozek. Druhá jmenovaná skupina přitom tahá za kratší konec. Do otvorů v blatnících automobilky montují stále větší a větší disky a ty osazují nízkoprofilovými pneumatikami. Copak o to, vypadá to efektně, ale jízdnímu komfortu to dvakrát nepřidá. Velká kola jsou těžká a pružící prvky podvozku je krotí s většími obtížemi než nějaká menší, která ovšem hyzdí masivnější černá bočnice.

I když se výrobci snaží, fyziku ošálit nejde. Základním tlumícím prvkem je právě pneumatika a nízkoprofilové gumy patří na závodní okruhy, nikoli na rozbité české silnice. Když místo sedmnáctipalcových kol koupíte šestnáctipalcová a potřebný průměr obutého kola tak naženete právě pneumatikou, citelně prospějete svému pozadí. A v konečném efektu i peněžence, neboť takové gumy budou levnější, o něco déle vydrží a změna se pozitivně projeví i na spotřebě paliva.

Tento článek je reklamním sdělením

Více z rubriky Auta

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.