Sociální sítě
Nahoru
reklama

Investic do destilátů mezi Čechy přibývá

V České republice se v loňském roce prodalo bezmála 63 milionů litrů destilátů, oproti předchozímu roku je to o 12,8 procenta více.

Vyplývá to z nejnovějších dat mezinárodní analytické společnosti IWSR. Přitom objem prodaných lihovin v ČR byl vloni nižší než v době před vypuknutím koronavirové pandemie – v roce 2019 nakoupili zákazníci podle údajů IWSR přes 73 milionů litrů. Koronavirová pandemie a v poslední době i rostoucí inflace ovšem podpořila chuť Čechů po destilátech jako formy investice. Zájem o ně roste v desítkách procent.

Robert Vaněček, someliér z Prestige Portfolio a Costas Raptis, Metaxa Master

Podle odborníků na investiční destiláty se počet Čechů pořizující lihoviny za účelem zhodnocení či sběratelství rozrůstá zejména v posledních dvou letech. „Kupujících přibylo v desítkách procent. Vedle dlouhodobých investorů se skupina rozrůstá zejména o lidi, kteří doposud s investováním do destilátů zkušenosti neměli. Odhadujeme, že Čechů, kteří se rozhodli vložit své prostředky do investiční alkoholu je v jednotkách tisíců,“ uvádí Robert Vaněček z Prestige Portfolio, které se prodejem investičního alkoholu českým zákazníkům dlouhodobě zabývá.

Třetí generace investičního spiritu Metaxa AEN

Rostoucí poptávku po investičním alkoholu potvrzují i zástupci someliérů. „Stojí za tím také změny ve spotřebitelských trendech, kdy zákazníci v poslední době čím dál více upřednostňují kvalitnější nápoj před anonymní láhví. Takzvaná premiumizace hraje u zákazníků zásadní roli napříč segmenty alkoholických nápojů od tichých vín, přes šumivá až po destiláty,“ říká Ivo Dvořák, viceprezident Asociace sommelierů ČR.

ČR v TOP 10 v Evropě

Destiláty mají obecně na českém trhu význam i v porovnání s jinými evropskými zeměmi. Podle nejnovějších dat IWSR se vloni v Evropské unii prodalo celkem přes 2,14 miliardy litrů lihovin, v průměru bezmála 80 milionů litrů na každou zemi. Přitom Česká republika je se svými téměř 63 miliony na osmém místě. V přepočtu na dospělou osobu šlo za loňský rok v průměru o 7,13 litrů a Česko se tím zařadilo v EU na příčku sedmou.

Costas Raptis, Metaxa Master, při podepisování sběratelských lahví Metaxa

Nejžádanější jsou Skotské whisky a Cognac

Mezi nejčastěji pořizované kategorie investičních destilátů patří podle zkušeností Prestige Portfolio u českých zákazníků Skotské whisky a Cognacy. Nákupní ceny se pohybují od desetitisíců až po miliony korun za vybrané edice. „Výše zhodnocení i doba návratnosti se u konkrétních značek liší. Dlouhodobě se zhodnocení pohybuje kolem plus pět až deset procent ročně. U některých investic do alkoholu může ale jít i o stovky procent za poměrně krátké období několika málo let,“ říká Robert Vaněček.

Příkladem může být i značka METAXA. V roce 2008 uvedla na celosvětový trh svou první edici brandy AEN v celosvětovém počtu 1888 karaf. „Za jednu karafu by v současnosti její majitel mohl získat nejméně 80 000 korun, původní cena byla 18 888 korun. Druhá série, představená v roce 2018 v počtu 130 karaf za cenu 45 000 korun, dosahuje v současnost i hodnoty kolem 300 000 korun. Obchoduje se tedy na téměř šestinásobku své původní ceny,“ vysvětluje Robert Vaněček z Prestige Portfolio.

Jsou to právě takzvané hnědé stařené destiláty, které jsou podle odborníků v poslední době v hledáčku sběratelů a investorů do alkoholu. „Vidíme, že na trhu přibývá zákazníků s erudicí. Jsou to lidé, kteří se cíleně zajímají a získávají zkušenosti v gastronomii, učí se od profesionálů jak a jaká kvalitní vína a destiláty pít, sbírat nebo do nich investovat,“ uvádí Ivo Dvořák z Asociace sommelierů ČR.

Zhodnocení roste s transparentností

Důležitou roli pro zhodnocení investičního destilátu hraje také jeho tzv. transparentnost, tedy schopnost produktu prokázat svou pravost, například certifikátem potvrzujícím koupi přímo od výrobce. „Velkou hodnotu mají třeba české kolky, které se před deseti lety zavedly v reakci na metanolovou aféru. Ty mohou zvednout prodejní cenu třeba až o dvacet procent oproti lahvím, které takový kolek nemají,“ doplňuje Robert Vaněček z Prestige Portfolio s tím, že sami výrobci prémiových destilátů určených – vedle konzumace i pro sběratelství nebo investici – přizpůsobují své obchodní strategie a zájemcům nabízejí tyto produkty v předprodejích.

Více z rubriky Gastro

Objevte naše časopisy
  • Topclass
    Snový magazín ze světa vybraného luxusu pro všechny, kteří si umějí užívat života ve stylu Dolce Vita a milují krásné věci.
  • Rezidence
    Nejprestižnější český titul o bydlení s více než 10letou existencí na českém trhu. Uvádí trendy a produkty na poli bydlení až po jedinečné počiny designérů a architektů.